🔻مسعود رجوی
«...امروز وقتی ما در اعلامیههای رسمیمان، (سازمان مجاهدین خلق ایران) بعد از نام خدا، نام خلق را میآوریم (به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران) به مفهوم این نیست که بخواهیم چیز جدید در آورده باشیم. اینکه مثلا خلق را به جای خدا بنشانیم! تاکید و تصریح به این خاطر است که نشان دهیم خدای مورد پرستش ما خدای خلقهاست، خدای آزادی خلقها، خدایی که از قِبَل احقاق حقوق خلقها میتوان به آن رسید. نه خدای بیآزار، خدای باسمهای، در آن دور دستها، توی آسمان، که شاهان هم با همه شیطانصفتیهایشان مدعی پرستش آن هستند.
ما میخواهیم بفهمانیم که این خدای مطلق، امروز عملا در مسیر یک نسبی، در مسیری که همان راه خلقها و راه آزادی آنها میباشد، قابل حصول و وصول است. همانطور که در زیارت عاشورا میخوانیم «بَرِئْتُ اِلَى اللَّهِ وَ اِلَیْکُمْ»؛ «از آنها تبری میجویم، فاصله میگیرم و میگریزم به جانب خدا و شما».
برای چه؟ برای اینکه حسین (ع) هم بهطور نسبی تجلی ارزشها و راه خداست. باز در همان زیارت عاشورا میخوانیم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ»، خون خدا! درود بر تو ای خون خدا!...
بله اینهاست سیمای درخشان اسلام. اسلام واقعی، پاک، راستین، انقلابی و مردمی. بنابراین میبینیم که نظام و اصول عقیدتی ما هیچ چیز جدیدی نیست. همان است که همه انبیا و همه ائمه انقلابی گفتهاند. همان است که قرآن گفته است. به زودی خواهیم دید که حتی شیوه تحقیق و بررسی ما (برای کشف قوانین تکامل و هستی) نیز دقیقا همان است که قرآن گفته است. نه آنچنان عقلانی و عقلانیگری محض، و نه آنچنان حسی و اثباتی و پوزیتیو...
بنابراین از جهات تبیین ایدئولوژیک و ارکان عقیدتی، ما هیچ تفاوتی با مجاهدین صدر اسلام نداریم. بههرحال آنها هم با یک تبیینی به این نتیجه میرسیدند که جهان مقصد و غرضی دارد. پوچ و بیهوده نیست. با این تفاوت که امروز بر اثر پیشرفتهای علمی و پشت سر گذاشتن تجارب تاریخی، میتوانیم از غنای تجربی و علمی و تئوریک بیشتری برای اثبات همان تبیین و برای دستیابی به همان اصول اساسی برخوردار باشیم. یعنی این اصول را در پرتو علم، درخشانتر و غنیتر دریافت کنیم...
🔺آموزشهای تبیین جهان-مبحث «درباره ایدئولوژی»
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر